Nové výzkumy co pomáhá na imunitu

Existují pouze dva způsoby, jak se lidské tělo dokáže vypořádat s invazí patogenů a infekcí, které mohou způsobit nachlazení a další onemocnění. A ani jedno z nich nezahrnuje vitamíny nebo  „super-potraviny“ které nám reklamy tvrdí, že nabízí účinnou 100% ochranu.

Imunitní systém lze obecně rozdělit na dvě části, vrozenou a získanou imunitu. Při napadení novou infekcí, se rozjedou přirozené obranné reakce, které působí jako první. Imunitnímu systému trvá asi pět až deset dnů, než systém vytvoří protilátky potřebné k protiútoku a potlačí tvorbu patogenů. Tento proces lze urychlit vakcínami (na otázku, zda je to pro vás dobré, si odpovězte sami).

„Vitamíny, zejména A, C a D a minerální látky, jako je zinek mají zásadní roli ve fungování našeho imunitního systému, ale jsou také prakticky nevyhnutelně součásti naší „kvalitní diety“, přítomné ve velkém množství v ovoci, zelenině a masu,“  říká Charles Bangham, profesor imunologie a infekčních nemocí na Imperial College v Londýně. „Pokud máte dobrou a kvalitní (čerstvou a vyváženou) „normální stravu, nepotřebujete kupovat doplňkové vitamíny nebo minerály,“ říká profesor.

„Jediná věc, která vypadá, že má trochu rozumných vědeckých důkazů, je užívání doplňků stravy se zinkem, pro prevenci nachlazení u dětí,“  tvrdí.

Takže to, co má vliv na imunitní systém podle špičkových imunologů?

Kvalitní „strava“ a vyvážená tělesná mikroflóra ( zajímavé jsou výzkumy molekulárního imunologa Liam O’Mahonyho na švýcarského institutu pro alergie a astma v Davosu). Přiměřená osobní hygiena a „nezávadné“ prostředí, ve kterém trávíte většinu času.

Chlad
Protože v zimě trávíme většinu našeho času v uzavřených prostorách, šance „chytit“ bacil se zvětšuje také díky nemocným, kteří prskají a kýchají na své okolí bezohledně. Virózy a chřipkové epidemie mají tudíž vyvrcholení v zimních a studených měsících.

Stres
Váš nepříjemný šéf nebo vyhrocená situace na pracovišti může být důvod, proč jste častěji nemocní.
„Dlouhodobé psychosociální napětí na pracovišti nebo v rodině může oslabit váš imunitní systém a můžete být náchylnější k infekci,“ říká profesor Janet Lord, imunolog z University of Birmingham.
„Chronický stres produkuje stresový hormon kortizol, který zabíjí nebo neutralizuje naše imunitní buňky.“

Proto je vhodný pravidelný pohyb a cvičení, protože snižuje hladinu stresových hormonů.

Stáří
„Naše imunitní systémy věkem slábnou,“ říká profesor Arne Akbar z UCL, mluvčí the British Society for Immunology. “ Víme to, protože jak stárneme vidíme více infekcí, které byly předtím kontrolovány. Příkladem jsou plané neštovice, které se vrací ve stáří jako pásový opar. Faktem je, že vakcíny nepracují tak dobře u starších lidí, jako je tomu u dětí. „Po desetiletích aktivity a proliferaci imunitních buněk, orgánů v imunitním systému, jako je brzlík,  který se unaví a pozastaví výrobu nových buněk. „Ztrácíme imunitní buňky, které postupně ztratí“ vzpomínky “ na to, jak se vypořádat s patogeny,“ říká.
„Naše tělo je stále více opotřebované tancem k smrti.“

Cvičení
Pravidelnost cvičení a pohybové aktivity, povinných 10 tisíc kroků denně, posílí vaši imunitu. I když je obtížné stanovit paušálně míru pohybové aktivity, u každého je to individuální, je prokázáno, že pohyb zlepšuje krevní oběh, a tím i pravděpodobnost toho, že imunitní buňky mají větší šanci se dostat tam, kde mají být. „Srdce pumpuje více krve, vaše imunitní buňky hlídkují lépe a efektivněji vyřeší potenciální problémy,“  říká profesor Akbar. „Tím, že budete cvičit, pomůžete vaší imunitě více, než tím, že budete nečinně sedět a čekat co se stane.“

K tomu není co dodat, snad jen je také vhodné „dobře vyspat a odpočívat“ a nedělat „dietní chyby(nepřejídat se).

Poznámka autora:

Závěrem se ptám. Pokud čerstvou a vyváženou „normální stravu“ nemáme, můžeme kvalitními doplňky stravy doplnit chybějící látky(pokud víme, jaké nám chybí)?

Odpovídám ANO na základě vlastní dlouholetých zkušenosti( k pestré stravě užívám navíc speciální bylinný nápoj). Nejsem totiž 100 % přesvědčen, že mám vyváženou kvalitní „normální dietu a stravu“. Zdroj: theguardian.com, obrázek: Alamy

Zdroj: http://cincalatomas.blog.idnes.cz/c/492653/nove-vyzkumy-co-pomaha-na-imunitu.html